ژئوممبرین (قسمت اول)

ژئوممبرین­ها پس از ژئوتکستایل­ها، دومین گروه بزرگ از ژئوسنتتیک­ها را تشکیل می­دهند و حتی حجم فروش آنها از نظر قیمت با ژئوتکستایل­ها برابری می­کند.

ایرج رحیمی (دانشجوی کارشناسی زلزله دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی)
 
1. مقدمه:
ژئوممبرین ­ها (Geomembranes) پس از ژئوتکستایل ­ها، دومین گروه بزرگ از ژئوسنتتیک ­ها را تشکیل می­دهند و حتی حجم فروش آنها از نظر قیمت با ژئوتکستایل­ها برابری می­کند. در حقیقت انگیزه توسعه و رشد این نوع محصول، وضع قوانین جدید دولتی در سال 1982 (ایالات متحده) بود ژئوممبرین­ها اساساً ورقه­های نازک و نفوذناپذیری هستند که از مواد لاستیکی یا پلاستیکی ساخته می­شوند و عمدتاً برای آسترکاری و پوشش تأسیسات ذخیره مایعات و گازها به­کار می­روند، بنابراین نقش اصلی آن­ها به­عنوان یک نفوذبند در برابر مایع یا گاز است، اما با توجه به­قابلیت­های عدیده ژئوممبرین­ها دامنه کاربرد آن­ها در امور مهندسی عمران بسیار گسترده است و می­توان دست­کم 30 کاربرد مختلف برای آن برشمرد ژئوممبرین­ها نفوذناپذیر مطلق نیستند، اما در مقایسه با ژئوتکستایل­ها یا خاک­ها و حتی خاک­های رسی، می­توان آن­ها را نفوذناپذیر دانست. آزمایش­های عبور بخار آب، ضریب نفوذپذیری آن­ها بین m/s 0.5 × 10-12 تا 15-10 × 0.5 نشان داده است.
 
2. شناخت ژئوممبرین­ها و خواص آن­ها:
اکثر ژئوممبرین­ها، صفحات نازکی از جنس مواد پلیمری گرمانرم (thermoplastic) یا گرماسخت(1) (thermoset) و انعطاف­پذیر هستند که به­صورت پیش­ساخته در کارخانه تولید می­شوند. در جدول 1 انواع مختلف ژئوممبرین برشمرده شده است.
 
جدول 1- انواع اصلی ژئوممبرین­ها
پلیمرهای گرما نرم
پلیمرهای گرما­ سخت
                         ترکیبات
 پلی وینیل کلراید (PVC)
 پلی­اتیلن (در انواع HDPE, MDPE, LLDPE, LDPE, VLDPE)
 (پلی­اتیلن با تراکم بسیار پایین، پایین، خطی پایین، متوسط و زیاد)
 پلی­اتیلن کلرینه (CPE)
 آلیاژ بین پلیمری اتیلن (EIA) یا همانXR-5 پلی آمید (PA)
   ایزوپرن- ایزو بوتیلن (IIR) یا بوتیل   
   لاستیک اپیکلر و هیدرین
 دی ان منومر اتیلن پروپیلن (EPDM)
   پلی کلرو پرن (نئوپرن)
   ترپلیمر اتیلن پروپیلن (EPT)
   اتیلن وینیل استات (EVA)
 
   لاستیک PVC- نیتریل
   ایتل وینیل استات
   با پیوند ضربدری 
   پلی­اتیلن کلرو سولفونه (CSPE) یا همان هابیالون   
 
 
این­ها ژئوممبرین­های پیش­ساخته و یا خواص شناخته شده هستند اما باید دانست که می­توان لایه­های نفوذبند را به­طریق مناسب و در ساختگاه نیز بوجود آورد و به­عنوان ژئوممبرین به­کار برد، مثلاً در نتیجه آغشته کردن ژئوتکستایل به­قیر، صفحه­ای با نفوذپذیری پایین بدست می­آید که به­عنوان نفوذبند قابل استفاده است اما خواص این نوع به­هیچ وجه پیشاپیش قابل شناسایی نیست و لازم است آزمایش­هایی در محل جهت برآورد خواص آن­ها انجام گیرد. سه رده اصلی  ژئوممبرین­ها (و همه ژئوسنتتیک­ها) با توجه به­ساختار پلیمری آن­ها عبارتند از گرماسخت، گرمانرم بی­شکل (amorphous) و گرمانرم نیمه­بلوری، اغلب ژئوسنتتیک­ها از رده سوم هستند. میزان بلورینگی (crystallinity) که از حدود 30% در بعضی PVCها تا 75% در HDPE متغیر است، نقش اساسی در رفتار ژئوسنتتیک دارد. می­توان نشان داد که افزاش بلوری شدن منجر به افزایش سختی، مقاومت حرارتی، شیمیایی و کششی و کاهش نفوذپذیری،کرنش­پذیری، انعطاف­پذیری و مقاومت در برابر ضربه می­شود. ژئوممبرین­ها به­صورت تک­لایه یا چند لایه مسلح و غیرمسلح ساخته می­شوند که جزئیات آن را در قسمت روش­های تولید بررسی می­کنیم.
 
ضخامت صفحاتی که امروزه مورد استفاده قرار می­گیرند، 0.5mm یا بیشتر است اما طبق ضوابط، در آسترکاری زباله­چال­ها باید از ژئوممبرین­هایی با ضخامت 0.75mm یا بیشتر استفاده کرد. ضخامت انواع این صفحات از حدود 0.3mm در نوع PVC تا 2.5mm در نوع HDPE می­رسد هرچند ضخامت ژئوممبرین­ها معمولاً یکنواخت فرض می­شود اما اغلب به­دلیل خطاهای ساخت یا آسیب­های حین حمل و اجرا در بعضی قسمت­ها دچار کاهش می­گردد. کاهش ضخامت تأثیر زیادی بررفتار تنش- کرنشی می­گذارد به­عنوان نمونه آزمایش نشان داده است که خراش کوچکی روی سطح ژئوممبرین HDPE که ضخامت آن را 25% کاهش دهد، تنش تسلیم کششی را به­میزان 25% تقلیل می­دهد و کرنش نهایی را از 70% به­تنها 12% می­رساند. خرابی­های ناشی از این مسأله در عمل نیز مشاهده شده است.
 
چگالی یا وزن مخصوص ژئوممبرین­ها تابع جنس پلیمر آن است و حتی با یک نوع پلیمر نیز محصولات مختلفی عرضه می­شود مثل پلی­اتیلن کم­تراکم، پرتراکم و یا تراکم متوسط. به­طور کلی وزن مخصوص پلیمرهایی که در ساخت ژئوممبرین به­کار می­روند بین 0.85 تا 1.5 قرار می­گیرد. برای شناخت مقاومت کششی ژئوممبرین­های مختلف در شکل 2 نمودار تنش-کرنش حاصل از آزمایش سه نوع ژئوممبرین نشان داده شده است. چنانکه ملاحظه می­شود، اختلاف رفتارها بسیار زیاد است. ضمناً باید دانست، آزمایش نوارهای ژئوممبرین با عرض­های مختلف، نتایج متفاوتی برای مقادیر تنش و کرنش نهایی بدست می­دهد و لذا هنوز معیار همه پسندی معین نشده ولی نتایج آزمایش با نوارهای به­پهنای 8 اینچ (که شکل 2 برمبنای آن رسم شده) برای مقاصد طراحی مناسب­تر تشخیص داده شده و حتی در برخی استاندارد مثل ASTM نیز وارد شده است.
 
علاوه بر موارد فوق آزمایش­های مختلف دیگری برای بررسی مقاومت­های مختلف ژئوممبرین (مثلاً در برابر پارگی، سوراخ شدن و ضربه) اصطکاک سطحی، نحوه درزبندی و مهار انتهایی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده و مخرب پایداری نوری و گرمایی و... به­صورت استاندارد شده وجو دارد چنین تحقیقاتی روی ژئوممبرین­های موجود، همگی بین عملکرد مناسب و راضی­کننده آن­ها بوده است.
 
براین اساس امتیازات عمده ژئوممبرین­ها را می­توان به­صورت زیر خلاصه کرد: (1) انعطاف­پذیری و در عین حال مقاومت زیاد در برابر پارگی، سوراح شدگی و سایش (2) پایداری در برابر پرتوهای فرابنفش آفتاب (3) ثبات رفتار در محدوده دمایی وسیع (4) سبکی و در نتیجه حمل و نصب آسان و ارزان (5) عدم تأثیر منفی بر محیط زیست و سرانجام خاصیت مهم و اساسی آن­ها (6) نفوذناپذیری. ویژگی اخیر ژئوممبرین­ها را در مقایسه با بسیاری مصالح دیگر منحصر به­فرد نموده، کربرد آن­ها را در انواع پروژه­های عمرانی و صنعتی، مفید و حتی ضروری می­سازد.
 
3. فرآیند تولید:
نخستین گام در تولید ژئوممبرین­ها، ساخت مواد اولیه مورد نیاز شامل رزین پلیمری (گرمانرم یا گرماسخت)، روان­کننده­ها یا و لکانیزه­کننده­ها، انواع تسریع­کننده­ها و کندکننده­ها، نرم­کننده­ها، پرکننده­ها، مواد حفاظت­کننده (Protectants) و مواد کمکی. در اینجا به­تشریح سه نوع اصلی ژوممبرین­ها می­پردازیم. گروه نیمه بلوری که محتوی پلی­اتیلن است، کمترین میزان غیررزینی را شامل می­شود.
 
سپس این مواد خام یا یکی از سه روش وارد فرآیند تولید می­شوند. ساده­ترین نوع ژئوممبرین یعنی تک­لایه و غیرمسلح از روش اول بدست می­آید. در این روش، مواد خام پس از اختلاط تحت عمل اکستروژن (عبور تحت فشار از مقطع فرم­دهنده) به­صورت صفحه­ای یا استوانه­ای در می­آیند در دستگاه­های اکسترودر، ذوب و همگن کردن مخلوط به­طور همزمان و تحت فشار منفی کوچکی (به­منظور خارج شدن حباب­های هوا) انجام می­شود. صفحات تولید شده بین 0.13 تا 5.1mm ضخامت و بین 0.9 تا 5.2m عرض دارند. گاه برای ساخت صفحات عریض­تر، در کارخانه این صفحات را به­هم متصل و درزگیری می­کنند. سپس این صفحات در دستگاه نورد از میان غلتک­های چرخان عبور می­کنند تا ضخامت آن­ها یکنواخت شود. برای تولید صفحات عریض­تر (تا پهنای حدود 10m) تکنیک دیگری نیز به­کار می­رود. مواد خارج شده از اکسترودر از طریق دمیدن به­صورت حباب استوانه­ای شکل عظیمی در­می­آیند و سپس این حباب گسترانده شده، صفحات نهایی بدست می­آیند.
 
در روش دوم برای تولید ژئوممبرین­های چند لایه، از قرار دادن چندین لایه مختلف روی هم، استفاده می­شود. ژئوممبرین­های چند لایه ممکن است غیرمسلح باشند و یا بواسطه fabric scrim های بین لایه­ها، مسلح شوند. در هر اینچ مربع، 6، 10 یا 20 رشته الیاف پلی­استر یا نایلون قرار می­گیرد. لایه­ها از طریق الیاف به­هم متصل می­شوند.
 
جدیدترین روش­های ساخت ژئوممبرین­ها، روش مالشی (Spread-coating) است. در این روش معمولاً از یک لایه ژئوتکستایل نبافته سوزن­دوزی شده، به­عنوان لایه اصلی استفاده می­شود. روی این لایه ماده پلیمری مذاب ریخته، پخش شده و مالیده می­شود تا ضخامت آن یکنواخت گردد. تنوع محصولات ساخته شده به این روش بسیار زیاد است.
 
سطح ژئوممبرین ممکن است صاف یا آجدار (یا دارای گلمیخ) در یک طرف یا هر دو طرف باشند. این فرآورده­ها را بسته به­ضخامت آن­ها به­صورت لوله شده یا تخته­ای به­بازار عرصه می­کنند.
 
4. درزگیری ژئوممبرین:
اگر درزگیری (Seaming) ژئوممبرین به­طریق مناسب صورت نگیرد، اساساً کاربرد آن­ها بی­معنی است این درزها به دو دسته قابل تقسیم هستند. درزهای کارخانه­ای و درزهای کارگاهی. صفحات ژئوممبرین غالباً در کارخانه به­هم متصل و درزگیری می­شوند تا عرض­های بزرگتری حاصل شود. این درزها عموماً خوب هستند و کنترل کیفیت نیز می­شوند اما درزهای کارگاهی معمولاً ضعیف و مشکل­ساز هستند و عدم کنترل کیفیت مناسب، باعث بروز نشتی می­شود. درزگیری ژئوممبرین­ها با تکنیک­های مختلفی انجام می­شود که در اینجا برخی از آن­ها را بر­می­شماریم. یکی از این تکنیک­ها استفاده از مواد حلال در بین دو صفحه ژئوممبرینی است که روی هم می­افتد.این حلال مقداری از ماده دو ژئوممبرین را در خود حل می­کند با فشردن لایه­ها به­هم درز بسته می­شود. در تکنیک دیگری بین دو لایه چسب ریخته و صفحات به­هم فشرده می­شوند برای درزگیری ژئوممبرین­های گرماسخت از چسب­های گوگردی و لکانیزه کننده استفاده می­شود. در این حالت چسب باید محتوی همان پلیمری باشد که ژئوممبرین از آن ساخته شده است. پلیمرهای موجود در چسب با پلیمرهای صفحات ژئوممبرین پیوند تشکیل داده و اتصال صفحات حاصل می­شود. برای اتصال ژئوممبرین گرمانرم یا نیمه­بلوری، چندین روش حرارتی وجود دارد مثل هوای داغ، گوه داغ، گوه داغ دوگانه، جوش الکتریکی و اتصال فراصوت. در روش هوای داغ، هوای داغ (با دمای بیش از C゜260) بین دو صفحه دمیده شده، باعث ذوب صفحات می­شود بلافاصله غلتک­هایی دو صفحه را به­هم می­فشرند در تکنیک گوه داغ و گوه داغ دوگانه، به­ترتیب یک و دو گوه از بین ژئوممبرین­ها گذرانده و باعث ذوب آن­ها می­شود. به­دنبال گوه­ها، غلتک­ها صفحات را به­هم پرس می­کنند. در روش گوه داغ دوگانه، دو خط درز موازی ایجاد می­شود که در فاصله بین آن­ها اتصالی بین صفحات وجود ندارد و لذا می­تواند با دمیدن هوا و کنترل نشت آن، سلامت درزگیری را بررسی نمود. در روش جوش الکتریکی، حرارت لازم با عبور جریان از  سیم­های فولادی بین لایه­ها و در تکنیک فراصورت (Ultrasonic) در اثر ارتعاش مکانیکی ناشی از امواج به­فرکانس KHZ40، تولید می­شود.
 
آزمایش­های مخرب و غیرمخرب  بسیاری برای کنترل درزها وجود دارد که بسته به­وسعت عملیات و سرمایه موجود، می­توان روش مناسب را انتخاب کرد، از جمله آزمایش­های غیرمخرب، نیزه هوایی، تنش نقطه­ای، درز دوگانه تحت فشار، اتاقک مکش و... را می­توان نام برد که از ذکر جزئیات آن­ها در اینجا صرف­نظر می­شود.
 
پی نوشت:
1. پلیمرهای گرمانرم در اثر حرارت تغییر شکل زیاد پیدا می­کنند اما پلیمرهای گرماسخت نسبت به­گرما حساسیت کمتر دارند.