پژوهش: مقاوم سازی راه آهن در مقابل بارهای وارده با استفاده از ژئوسنتتیك ها

پژوهش: مقاوم سازی راه آهن در مقابل بارهای وارده با استفاده از ژئوسنتتیك ها

جواد میرمحمد صادقی1، لاله سرخی2
 
چكیده
ریل را ه آهن وقتی كه بر روی خاك قرار می گیرد بدلیل عبور قطارها به خاك زیرین خود فشار آورده و باعث نشست خاك می گردد. به مرور زمان و پس از بارندگی های زیاد كم كم فضایی كاسه مانند در زیر ریل ایجاد می شود و خاك بدلیل اشباع شدن از آب تغییر شكل می دهد. این تغییر شكل در خاك می تواند باعث تخریب خط گردیده و در حركت قطار جان مسافران را به مخاطره اندازد. مرمت زیر سازی خطوط راه آهن یكی از متداولترین عملیات سیستم راه آهن هر كشور است كه سالیانه مخارج عمده ای را به خود اختصاص می دهد.
 
بنابراین كاربرد روش هایی به منظور تقویت و تسلیح خاك بستر خط و افزایش قابلیت های ضعیف آن، امری لازم و ضروری می باشد. در این راستا یكی از روش هایی كه امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته، كاربرد ژئوسنتتیك ها می باشد. این مواد نقش فیلتراسیون، جداكننده، زهكش وتسلیح كننده را دارند. ژئوسنتتیك ها به چهار گروه كلی ژئوگریدها، ژئوتكستایل ها، ژئوممبران ها و ژئوكامپوژیت ها تقسیم می شوند. در این مقاله سعی شده است با و بررسی میزان نشت خاك بستر، تاثیر كاربرد این مصالح را در تقویت PLAXIS شبیه سازی این مواد با استفاده از نرم افزار خاك بستر مطالعه نمود. از آنجایی كه در این نرم افزار تنها می توان ژئوگرید را برای مسلح سازی تعریف كرد، بنابراین از میان تمامی ژئوسنتتیك ها، در این مقاله به بررسی ژئوگرید پرداخته شده است.
 
كلمات كلیدی:
مقاوم سازی، زیرسازی، ژئوسنتتیك، ژئوگرید، نشت خاک،PLAXIS
 
 
1- دانشیار دانشكده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشكده مهندسی راه آهن
2- دانشجوی كارشناسی ارشد، مهندسی خطوط، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشكده مهندسی راه آهن
 
 
::متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.