سیستم آبیاری فضای سبز آستارا هوشمند می‌شود

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان گفت: برای نخستین بار در استان گیلان، سیستم آبیاری هوشمند در پارک‌ها و فضاهای سبز بندر مرزی آستارا، نصب و راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان گفت: برای نخستین بار در استان گیلان، سیستم آبیاری هوشمند در پارک‌ها و فضاهای سبز بندر مرزی آستارا، نصب و راه‌اندازی می‌شود. امیر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، خاطرنشان کرد: در این سیستم، آبیاری فضاهای سبز موجود در پارک‌ها و بلوارها به شکل مکانیزه صورت می‌گیرد. جلوگیری از اتلاف زمان، اسراف و صرفه جویی در مصرف آب مهمترین دستاورد آن خواهد بود.
 
وی، معدود بودن نیروی کار و استهلاک و هزینه نگهداری ماشین آلات آبیاری را عمده مشکل پیش روی شهرداری ها عنوان کرد و ادامه داد: پس از نصب این سیستم برنامه‌ای در دو بازه زمانی 7 صبح و 19 شب تعریف می‌شود و سیستم به شکل خودکار اقدام به آبیاری فضاهای تعریف شده می‌کند. مرادی اضافه کرد: اعتبار اجرای این پروژه، با مشارکت 50 درصدی سازمان همیاری شهرداری‌ها و باقی با مشارکت شهرداری شهر مورد نظر تأمین می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های گیلان به معضل دفع زباله در آستارا، اشاره و تصریح کرد: با توجه به محدودیت فضای مکان دفع زباله در این بندر مرزی و توریستی، روزانه به شکل متوسط 80 تا 120 تن زباله در این شهرستان تولید می‌شود که بالاتر از استاندارد شهرستان‌ها است. وی توضیح داد: برای کنترل وضعیت موجود، طرح تفکیک زباله از مبدأ را به شهرداری این بندر مرزی پیشنهاد کرده‌ایم که در حال رایزنی و بستن قرارداد نهایی هستیم.در روش تفکیک زباله با کاهش 50 درصدی حجم زباله مواجه خواهیم بود. در این روش، 30 درصد از زباله تولیدی شهرستان در مبدأ و 20 درصد در مقصد تفکیک می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق کامل این طرح دو دستگاه پرس زباله با سرمایه گذاری 6 میلیارد ریالی بخش خصوصی، خریداری و در محوطه 16 هکتاری مکان دفع زباله آستارا نصب می‌شود. با نصب این سیستم در محل مذکور، پسآب زباله‌ها به آب مفید و قابل مصرف در مزارع کشاورزی تبدیل می‌شود.